Jazda na letnich oponach w zimie to podejmowanie niepotrzebnego ryzyka. Zaleca się, żeby założyć je, gdy można odnotować temperatury w okolicach 7 stopni Celsjusza. W artykule zawarta będzie odpowiedź (w trzech krokach) na pytanie, w jaki sposób je dobierać.
To podstawa doboru. Musimy dobrać oponę o odpowiednim rozmiarze oraz zadbać o odpowiedni indeks prędkości i nośności. Wszystkie informacje są umieszczone na ogumieniu. Dwie ostatnie wartości ciągu liczb są przeznaczone na odpowiednie indeksy. Na samym końcu jest litera określająca parametr prędkości (maksymalna, którą można bezpiecznie uzyskać na tej oponie), a tuż przed nią jest wartość liczbowa określająca nośność (maksymalne obciążenie przy danej prędkości).
Właściwie dobrany bieżnik zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Bardzo ważnym parametrem jest jego głębokość. W przypadku opon zimowych powinna ona mieć co najmniej 4 mm. Najpopularniejszym rozwiązaniem spośród kształtów jest ten przypominający litery U lub V, co pozwala na odpowiednie odprowadzanie wody. Ciekawym, ale trochę droższym rozwiązaniem, jest bieżnik asymetryczny z różnicami po wewnętrznej i zewnętrznej stronie.
Opony zimowe powinny być również dobierane w zależności od przeznaczenia pojazdu. W mieście rzadziej spotkamy na drodze śnieg, więc warto zadbać o odpowiednią przyczepność na mokrym podłożu. Z drugiej strony, jeśli często mamy do czynienia z nieodśnieżoną drogą, większe bezpieczeństwo będzie wiązało się z wyborem grubszego bieżnika.