Kontrole drogowe w transporcie międzynarodowym to niebudząca zdziwienia sytuacja dla każdego kierowcy. Pojazd może zatrzymać policjant, służba celna czy służby specjalne. Jeżeli chodzi o zatrzymanie pojazdu – umundurowani mają prawo zrobić to zarówno w celu rutynowej kontroli, jak i z konkretnego powodu – m. in. przekroczona prędkość czy brak zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Jak wygląda kontrola drogowa w transporcie międzynarodowym i jak należy się zachować w trakcie kontroli?
Pierwszą i oczywistą sprawą jest to, że zatrzymujemy się od razu po zasygnalizowaniu tego przez służby. W trakcie zatrzymania należy zachować szczególną ostrożność, tak by nie narażać bezpieczeństwa innych pojazdów, które w tym czasie poruszają się po jezdni. Drugą sprawą jest to, że należy pozostać w samochodzie, z zapiętymi pasami i zaczekać, aż któryś z funkcjonariuszy podejdzie. Zazwyczaj trwa to tylko chwilę, a od razu po przyjściu funkcjonariusza jesteśmy informowani z jakiego powodu zostaliśmy zatrzymaniu i zostajemy poproszeni o okazanie odpowiednich dokumentów.
Jakie dokumenty są wymagane w przypadku międzynarodowej kontroli drogowej?
-prawo jazdy
-dowód rejestracyjny
-ważny paszport i/lub dowód osobisty
-pełnomocnictwo w sytuacji, gdy prowadzimy pojazd, który nie należy do nas – głównie dotyczy to zawodowych kierowców poruszających się pojazdem firmowym
-naklejka z międzynarodowym kodem państwa.
W trakcie kontroli funkcjonariusz ma również prawo sprawdzić wyposażenie samochodu. Wymogi odnośnie wyposażenia są zależne od państwa (zobacz przykładowo: transport UK). Jeśli poruszamy się między kilkoma państwami należy zaopatrzyć się w apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę, kamizelkę odblaskową i koło zapasowe.