Jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu są opony, które odpowiadają za komfort jazdy oraz bezpieczeństwo na drodze. Bezpośrednio stykają się one jednak z podłożem, w związku z czym z czasem ulegają zużyciu, a niekiedy także awariom. I to niezależnie, czy mamy do czynienia z oponami do samochodów osobowych, czy też z oponami do kombajnów, ciągników i maszyn przemysłowych. W niniejszym artykule zostaną przedstawione główne objawy świadczące o konieczności wymiany tych części na nowe.
Podstawowym sygnałem świadczącym o zużyciu omawianych elementów jest stan ogumienia, a dokładnie bieżnika. W wersjach letnich ma on zasadniczy wpływ na zachowanie się opon podczas jazdy na mokrej nawierzchni, w związku z czym w sytuacji, gdy jest zbyt płytki (wysokość ok. 3 mm), należy niezwłocznie dokonać wymiany opony na nową. Z kolei w przypadku modeli zimowych bieżnik powinien być jeszcze wyższy (co najmniej 8-9 mm), ponieważ na drodze występuje błoto pośniegowe.
Kolejną oznaką jest nierównomierne zużycie bieżnika oraz jego wyząbkowanie. Jest to spowodowane awarią zawieszenia, ewentualnie nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w kołach. Często objawia się specyficznym huczeniem w trakcie jazdy, co znacznie obniża komfort prowadzenia auta. Inne powszechne sygnały świadczące o konieczności wymiany opon to:
– mikropęknięcia w ogumieniu spowodowane np. nadmiernym słońcem
– uszkodzenia mechaniczne w postaci nacięć, pęknięć, wybrzuszeń, nienaturalnego zużycia bieżnika itp.; na tego typu usterki są narażone w szczególności opony do pojazdów przemysłowych, ponieważ maszyny te pracują nieustannie pod dużymi obciążeniami
– wyraźnie odczuwane wibracje i tzw. bicie na kierownicy (może to mieć związek z uszkodzeniem, złym wyważeniem lub niewłaściwym ciśnieniem kół)