Istnieje wiele rodzajów amortyzatorów, ale możemy wyróżnić następujące:
Amortyzatory te posiadają wkład z gazem azotowym, który oddziela tłok od drążka. Najczęściej można je spotkać w samochodach ciężarowych, sportowych i innych pojazdach, które potrzebują dużej siły tłumienia. Amortyzatory wypełnione gazem są znacznie droższe od innych typów amortyzatorów. Nie są też tak trwałe jak inne typy i wymagają częstszej wymiany.
Amortyzatory hydrauliczne wykorzystują płyn przechowywany pod ciśnieniem zamiast gazu do sterowania ruchem pomiędzy ściskającymi tłokami a wysuwającymi się prętami (wałkami). Amortyzatory hydrauliczne mogą być stosowane jako konwencjonalne amortyzatory, tj. kontrolujące ruch zawieszenia (jak opisano powyżej), lub jako amortyzatory energii o zmiennej sztywności działające na siły przyspieszenia pojazdu (w tym kontrola przechyłu). Płyn stosowany w amortyzatorze hydraulicznym to zazwyczaj olej, ale może to być również woda. Ciśnienie w amortyzatorach jest kontrolowane przez zawory (zawory zwrotne) i pompy. Tego typu amortyzatory wykorzystuje się w motocyklach WSK 125.
Amortyzatory te posiadają komorę powietrzną pomiędzy tłokiem a drążkiem w celu zmniejszenia szorstkości. Komora powietrzna jest pod ciśnieniem gazu azotowego lub gazu sprężonego, takiego jak azot lub argon. Ciśnienie w komorze powietrznej można regulować za pomocą kompresora, aby zwiększyć lub zmniejszyć ciśnienie w komorze powietrznej. Możliwe jest również usunięcie części powietrza z komory, aby uczynić ją bardziej miękką lub sztywną.